Vi bygger relationer och skapar publicitet.

Publiciteten kring jubileumsmatchen med Sveriges bronslag från fotbolls-VM 1994 genererade ett PR-värde på över 14 miljoner kronor.

Presentation1

Printa var PR-ansvarig i projektet och redan från start märktes att det mediala intresset var stort för jubileumsmatchen. Under perioden 24 nov 2013 till 15 juli 2014 publicerades inte mindre än 511 artiklar i print och på webben. Nyheten fick nationell spridning och den totala räckvidden uppgick till 45 miljoner läsare. 60 ackrediterade journalister bevakade jubileumsmatchen på plats och TV4 direktsände evenemanget.

Analysföretaget Sponsor Insight beräknar annonsvärdet till 6,1 miljoner kronor, alltså vad det skulle kosta att köpa motsvarande annonsyta. Det motsvarar ett PR-värde på cirka 14,6 miljoner kronor.

– Sommaren 1994 och prestationen med VM-bronset sitter djupt i den svenska folksjälen, vilket bekräftades av den stora mediala genomslagskraften och en sprängfylld matcharena (Grevieparken). Jubileumsmatchen var väldigt uppskattad av såväl spelare som besökare. Den har förstärkt regionens attraktionskraft vad gäller stora idrotts- och familjeevenemang, säger Bo Nilsson ansvarig arrangör hos Norrviken Event.

Printa skötte även evenemangets Facebookgrupp som följdes av drygt 2000 fans. Engagemanget var stort, många ville dela sina minnen och hylla bronshjältarna. Den högsta räckvidden, 43.500 personer, uppnåddes på matchdagen den 29 juni.

Galleri-ID saknas, inget kan visas.