Vi bygger relationer och skapar publicitet.

20 år efter den magiska fotbollssommaren i USA återförenades bronshjältarna för en jubileumsmatch i Grevieparken utanför Båstad. Arrangören Norrviken Event utsåg Printa till PR- och kommunikationsansvarig.

Norrviken Event vände sig till Printa i ett tidigt skede för strategisk rådgivning gällande de kommunikativa aspekterna av projektet. När nyheten om jubileumsmatchen släpptes i slutet av november 2013, ett drygt halvår före avspark, märktes det att intresset för VM94-laget inte avtagit. Tvärtom. Så gott som samtliga större svenska medier rapporterade om nyheten. Därefter fortsatte Printa att förse tidningar, radio och tv med information om bronshjältarnas comeback. Bland annat anordnades en välbesökt presskonferens med Thomas Ravelli och Pontus Kåmark i Båstad.
– Sommaren 1994 och prestationen med VM-bronset sitter djupt i den svenska folksjälen, vilket bekräftades av den stora mediala genomslagskraften och en sprängfylld matcharena (Grevieparken). Jubileumsmatchen var väldigt uppskattad av såväl spelare som besökare. Den har förstärkt regionens attraktionskraft vad gäller stora idrotts- och familjeevenemang, säger Bo Nilsson ansvarig arrangör hos Norrviken Event.

Publik och tv-tittare kunde ladda upp inför jubileumsmatchen med ett exklusivt matchprogram signerat Printa. Det innehöll bland annat intervjuer med Brolin, Schwarz och förbundskapten Tommy Svensson samt oförglömliga ögonblickbilder från VM 1994. Printa skötte även evenemangets Facebookgrupp som följdes av drygt 2000 fans. Engagemanget var stort, många ville dela sina minnen och hylla bronshjältarna. Den högsta räckvidden, 43.500 personer, uppnåddes på matchdagen den 29 juni.

60 ackrediterade journalister bevakade jubileumsmatchen på plats och TV4 direktsände evenemanget.
– VM94 var ett familjeevent som betydde mycket för Båstad och Bjärehalvön. Dels gav det Bjäreborna en riktigt härlig upplevelse. Dels gav det Båstad och Bjäre ett enormt PR-värde och bidrog till att stärka destinationens varumärke. Givetvis påverkas näringslivet i kommunen positivt av den tillströmning av människor som eventet bidrog till. VM94 spred glädje omkring sig från början till slut, säger turistchefen i Båstad Karin Bengtsson.